Wycieczka do Warszawy w ramach projektu „Tacy sami” – edukacja włączająca

Szkoła Podstawowa

2 października

            O tym dniu sprzed 74 lat Miron Białoszewski pisał: „Ani to żałoba. Ani święto. (…) Koniec. Po wszystkim. Dwieście tysięcy ludzi leży pod gruzami. Razem z Warszawą.” W 74. rocznicę zakończenia Powstania Warszawskiego byliśmy na warszawskich Powązkach Wojskowych. Wśród szeregów brzozowych krzyży znaczących mogiły powstańcze odnaleźliśmy groby Zośki, Alka i Rudego – patronów powstańczych oddziałów, bohaterów opowieści Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”.

Spełniając serdeczną prośbę pani Zofii Iwanickiej-Konopczak, zapaliliśmy znicz na grobie Jej krewnej, śp. Wandy Czekowskiej, która spoczywa na cmentarzu powązkowskim jako cywilna uczestniczka powstania, mieszkanka Warszawy. Zginęła w swoim domu podczas bombardowania. Miała wówczas 14 lat.

3 października

Centrum Nauki Kopernik to nietypowa, nowocześnie zaaranżowana przestrzeń edukacyjna zachęcająca do eksperymentalnych działań. Dobrze czują się tu ciekawi świata i gotowi na niekonwencjonalne wyzwania. My podjęliśmy się jednego z nich – wytworzenia emulsji i kremów według podanych receptur. W profesjonalnie wyposażonym laboratorium powstały zatem mocno limitowane serie (na użytek własny): kremu odżywczego na dzień z vit. A i E, kremu ochronnego z filtrem UV i innych …  Równie ciekawe zajęcia odbyły się w pracowni robotycznej, gdzie można było zapoznać się ze środowiskiem programistycznym, w którym powstają roboty.
            „Chronić pamięć i kształtować przyszłość” – tak swoją misję definiuje Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, które zwiedzaliśmy z dużym zainteresowaniem. Ta wizyta wzbogaciła naszą wiedzę o świętach i uroczystościach żydowskich, takich jak szabat czy bar micwa. Podczas arcyciekawych zajęć edukacyjnych dowiedzieliśmy się, jak podzielona jest przestrzeń wewnątrz synagogi (tu poznaliśmy źródłosłów wyrazu babiniec – wydzielona część świątyni przeznaczona dla kobiet) oraz które z pokarmów Żydzi uznają za koszerne. Zapoznaliśmy się z hebrajskim alfabetem i wysłuchaliśmy dekalogu odczytanego w tym języku. Podczas zajęć dostępne były różne eksponaty – zwój Tory, tałes, kipa, hawdalowa świeca – oraz makiety i tyflografiki przedstawiające synagogę.

4 października

Wizyta na stadionie PGE Narodowy to atrakcja oczekiwana przez wielu uczestników wycieczki. Zwiedzanie przebiegało trasą nazwaną: Piłkarskie emocje. Aby je poczuć, byliśmy na widowni stadionu, w szatniach piłkarskich, z których korzystają zawodnicy podczas meczów reprezentacji Polski oraz w – przeznaczonym dla dziennikarzy – centrum medialnym, gdzie odbywają się konferencje prasowe. Pobyt na PGE Narodowym wyczerpywał program naszej wycieczki. Warszawę opuszczaliśmy z nadzieją na … ponowną wizytę w Stolicy.

W wycieczce wzięli udział uczniowie gimnazjum (kl. IIIGA i IIIGB) oraz szkół ponadgimnazjalnych (I i II T, I LO oraz kl. I i II SB). Miejscem noclegowym były, jak zawsze gościnne dla Wrocławia, Laski.

Tekst: Maria Świergoń

Możliwość komentowania Wycieczka do Warszawy w ramach projektu „Tacy sami” – edukacja włączająca została wyłączona


  • O stronie

    Logo OśrodkaWitamy na stronie Dolnośląskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 13 dla Niewidomych i Słabowidzących im. Marii Grzegorzewskiej we Wrocławiu. Działamy od 1947 roku!

    English version About us [pdf]

    deutsch Über uns [pdf]